Reglement
Praktisch
§1. Je kan tot 10 teamleden inschrijven (ook tijdens het seizoen), en wie nog niet speelde kan je vervangen. Iemand opstellen die je niet inschreef, die al voor een reeksgenoot speelde, of met een fout startklassement uit andere competities, leidt tot een 10-0 forfaitnederlaag.
§2. Het thuisteam voorziet 4 tafels, 4 ballen met 3 sterren, stylo's en wedstrijdblaadjes.
§3. Je palet voldoet aan ITTF normen en je tegenstander mag ze bekijken. Wisselen mag bij onopzettelijke schade.
§4. Op het startuur is er teamopwarming én heb je op de website je 4 opgestelde spelers ingevuld (T=thuis, U=uit, volgens klassement):
- Sessie 1: 4 enkelwedstrijden met T1-U2, T2-U1, T3-U4, T4-U3
- Sessie 2: 4 enkelwedstrijden met T1-U1, T2-U2, T3-U3, T4-U4
- Sessie 3: 2 dubbelwedstrijden met duo's naar keuze, maar T1 en U1 tegen elkaar
Tijdens de wedstrijd
§5. Voorkom een uitsluiting en wees sportief: speel correct, blijf sympathiek (ook supporters), roep niet ongepast, en respecteer materiaal.
§6. Na 10 minuten start sessie 1, direct gevolgd door sessies 2 en 3. Na 5 minuten wedstrijdopwarming wordt er gespeeld naar 3 winnende sets tot 11 punten met 2 punten verschil. Elke setwinnaar noteert meteen de setscore.
§7. Pauzes: 2x handdoekgebruik per set, 1 minuut tussen sets waarin men mag coachen, en 3 minuten blessurepauze. Wie opgeeft verliest de resterende sets, wie afwezig is verliest 0-3 forfait.
§8. Het uitteam serveert eerst, daarna wissel je af per set. Servicewissel om de 2 punten maar vanaf 10-10 na elk punt. Kantwissel per set én als iemand in een 5e set 5 punten behaalde. Loopt iets mis dan corrigeer je met behoud van de score.
§9. Als serveerder zeg je de score (eerst eigen punten). Vanop je open handpalm boven tafelhoogte achter je eindlijn gooi je de bal minstens 16cm recht omhoog zonder effect. De bal blijft zichtbaar voor de tegenstander. Als hij daalt sla je.
§10. Je verliest een punt als je:
- fout serveert of niet slaat na je opgooi;
- de bal niet op het andere speelvlak slaat (rand mag, zijwand is fout);
- de bal boven je speelvlak raakt vóór de bots;
- de bal met iets anders raakt dan je palet of palethand;
- de bal met opzet 2x na elkaar raakt;
- de tafel beweegt, de netconstructie aanraakt, of met je vrije hand het speelvlak raakt.
§11. Herspelen doe je als:
- er onenigheid is over wie het punt won;
- een storend feit direct gemeld wordt (bv. tweede bal);
- een correcte service de netconstructie raakte;
- de service ontvanger niet klaar was én niet sloeg;
- een service naar een rolstoelspeler de tafel niet verlaat langs de eindlijn.
§12. Dubbelregels:
- Serveer altijd van rechts naar rechts. Je 1e serveerder kies je elke set. Je 1e ontvanger kies je in set 1, maar daarna is dat wie in de vorige set serveerde op de huidige serveerder.
- Om de 2 punten: ontvanger wordt serveerder, en de partner van de vorige serveerder wordt ontvanger. Behaalt één duo in een 5e set 5 punten dan moet het ontvangende duo de ontvangvolgorde veranderen.
- De 4 spelers slaan om beurt (een team met rolstoelspeler(s) niet, maar hun wielen/voeten moeten elk aan hun zijde blijven).
Na de wedstrijd
§13. Na elke sessie vult het thuisteam de uitslagen in op de website. Na sessie 3 vullen beide teams hun (niet-zichtbare) fairplay beoordeling van de tegenstanders in.
§14. Het teamklassement wordt bijgewerkt volgens aantal punten, individuele- en setoverwinningen. Je individuele klassement (van A tot NG) kan op basis van je 2 enkelresultaten wekelijks 1 level stijgen (+3 nodig) of dalen (-4 nodig). Berekening (zonder forfaits): winst tegen je eigen klassement +1 en +1 extra per klassement hoger, verlies tegen je eigen klassement -1 en -1 extra per klassement lager.
§15. Regelmatig wordt je fairplay gemiddelde bekendgemaakt en krijg je feedback. Probleemspelers worden uitgesloten vanaf het volgende seizoen.
Uitstel & Forfait
§16. Bij overmacht (onbeschikbare zaal of noodweer) mail je het bewijs naar je tegenstander én krisverbert@gmail.com die de wedstrijd uitstelt.
§17. Je kan 1 van je 3 uitstelbeurten gebruiken als de uitstel-settings van je tegenstander het toelaten. Bij voorkeur het thuisteam stelt dan een nieuwe datum voor. Niet gespeelde wedstrijden worden na afloop van de competitie een forfait: mits 3 redelijke datumvoorstellen win je, zoniet verlies je.
§18. Als uitstel niet kan dan geef je forfait via de website. Is dit minder dan 24u voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.
§19. Bij een 4e forfaitnederlaag wordt je team uitgesloten.