Rankingmethodes

In wat volgt geven we kort uitleg over de berekening van de twee individuele rankingmethodes die we hanteren. De huidige rankings vind je hier.

Klassieke ranking

Elke speler kan bij aanvang een eigen ranking kiezen. Spelers die al in een andere competitie actief kunnen hun individuele klassement terugvinden op de website van de VTTL of op die van Sporta. De ranking gaat van A (hoogste klassement) tot B0, B2, B4, B6, hetzelfde stramien voor C, D, E, en tenslotte NG (geen klassement).

Zoals aangegeven in het reglement kan je klassement op basis van je enkelresultaten wekelijks 1 level stijgen (+3 nodig) of dalen (-4 nodig). Winst tegen je eigen klassement betekent +1 en +1 extra per klassement hoger, verlies tegen je eigen klassement telt als -1 en -1 extra per klassement lager.

Deze ranking wordt gebruikt voor de matchups van je teamwedstrijden.

Elo rating

De Elo naamgeving wordt vaak gebruikt in andere sporttakken zoals schaken. De berekening die we doen is echter lichtjes anders, met name volgens deze aanpak. Hieronder wat verduidelijking.

Definitie

Onze "Elo" rating is simpelweg een getal dat je tafeltennisniveau weergeeft, je zogenaamde skill. Onderliggende aan de rating die je in de ranking ziet verschijnen moet je deze elementen in het achterhoofd houden:

  • Je "gemiddelde" skillniveau (G)
  • De onzekerheid rond die schatting van je skillniveau (O)
  • De verhouding van het skillniveau en de onzekerheid bij de start (k)
  • De uiteindelijke rating die berekend wordt als G - (k * O)

De dynamiek tussen bovenstaande elementen maakt de aanpak geavanceerder dan het traditionele Elo-systeem. Uit de formule volgt alvast dat hoe lager de onzekerheid, hoe dichter je gemiddelde skillniveau bij je getoonde rating zal liggen.

Iedereen begint met een onzekerheid van 133.33 en we stellen k gelijk aan 3.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bij de start van de competitie wordt je rating berekend aan de hand van je opgegeven klassieke ranking:

RankingNiveauElo
A800400
B0775375
B2750350
B4725325
B6700300
C0675275
C2650250
C4625225
C6600200
D0575175
D2550150
D4525125
D6500100
E047575
E245050
E442525
E64000
NG4000
Overzichtstabel startratings

Voor bijvoorbeeld spelers met de laagste ranking (en NG) is het gemiddelde startniveau 400. Vullen we de formule in, dan zien we dat de startrating voor die spelers gelijk aan 0 is. We beschouwen 0 als absolute ondergrens, ook al is het in theorie mogelijk dat je rating negatief wordt.

Ook voor deze ranking nemen we enkel individuele wedstrijden in rekening.

Hoe wordt je rating aangepast?

We herberekenen je rating na elke game die je speelt. Every game counts, al maken we geen onderscheid op basis van wat het verschil in sets is in de game. Volgende principes gelden:

  • Als je een game wint, stijgt je gemiddelde niveau G (en vice versa)
  • Als je een game speelt, daalt de schattingsonzekerheid O

De grootteorde van de veranderingen hangt af van het ratingprofiel van je tegenstander. Als je wint van een speler met een hogere rating, dan stijgt jouw rating meer dan moest je gewonnen hebben van iemand met een lagere rating. Met andere woorden, je rating wordt aangepast in functie van de verwachte uitkomst en de werkelijke uitkomst.

Verwachte uitkomsten die zich voltrekken (zoals de favoriet die wint) zorgen voor kleine aanpassingen omdat het algoritme al een goed idee had van de betrokken skills — het is een bevestiging van wat al vervat zat in de ratings.

Verrassingen (zoals de underdog die wint) zorgen dan weer voor grotere aanpassingen om de skills beter in lijn te brengen met de werkelijke uitkomst.

De exacte aanpassingen worden berekend aan de hand van statistisch gegoochel, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Geïnteresseerden kunnen zich altijd met dit document volledig uitleven.

Momenteel neemt het algoritme de competitie waarin je speelt niet mee (bijvoorbeeld 1e Klasse t.o.v. 3e Klasse), maar dat kan in de toekomst veranderen.

Tot slot

De variabiliteit in rating tijdens je eerste games is helemaal normaal. Hoe meer games je speelt, des te accurater je geschatte niveau. Het algoritme heeft meestal een 15-tal games nodig om een goede inschatting te maken van je niveau. Op je spelerspagina kan je de evolutie van je rating bekijken.

Als je rating al geruime tijd 0 is (bijvoorbeeld na een lange verliesreeks), dan zal je enkele gewonnen games nodig hebben om uit die nulzone (eigenlijk negatieve zone) te komen.

Ongeacht je situatie, de boodschap blijft dezelfde. Wil je je rating zien stijgen, dan moet je regelmatig spelen en winnen, én liefst tegen spelers met een hogere rating... maar vergeet vooral niet dat plezier maken in deze competitie altijd voorop staat.

Geniet van de uitdaging!

Fairplay Sports
Een Fairplay Sports competitie"Sportend je vrienden vaker zien"
© 2025 Fairplay Sports